Pędzle, farby, wielka ryba

pa125760Pan Edgar Pill – junior wyjaśnił, że po oczyszczeniu malowideł, położono warstwę interwencyjną werniksu, który ma na celu odizolowanie retuszu od oryginału. Gdyby ktoś się kiedyś uparł, to może zmazać retusze z 2016 r. i odsłonić oryginały z przed konserwacji.

.

.

.

pa125764Posiadający fachową wiedzę, wyniesioną ze studiów konserwatorskich, pan Edgar wytłumaczył znaczenie farb, które artyści z Torunia używali, konserwując malowidła w kościele w Michalicach. Zastosowano farby akrylowe na bazie żywicy, czyli farba – to żywica poliakrylowa z pigmenetm. Farby te upowszechniły się w malarstwie w II. poł. XX w. Są odporne na zmienne warunki; zmieniającą się temperaturę powietrza i wilgotność. Należy zaznaczyć ich odporność na mikroorganizmy, które mogły by niszczyć obrazy. Farby te dają zadowalający efekt we współpracy z oryginałem. Nie da się poznać, co było namalowane przez artystę w XVII w., a co współcześnie.

 

p9295694Obrazy michalickie były retuszowane wprawnymi dłońmi Pana Edgara Pill’a– seniora, jego żony Aleksndry i pomocników – Edgara – juniora i Sylwestra Wojciechowskiego. Zazwyczaj w prawej dłoni trzymali pędzel, jak się dowiedziałem artystyczny, wykonany z nylonu lub naturalnego włosia.

.

.

.

p9295691Konserwacje malowideł w zabytkowym kościele w Michalicach dobiegły końca. Prace były możliwe dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mamy nadzieję na kontynuację prac w przyszłym roku.

.

.


Relacja fotograficzna z prac przy ścianie południowej:

pa125771 pa135781 pa145782 pa145784 p9205638 p9205647 p9205648 p9205650 p9215651 p9215652 p9215655 p9215656 p9295681 p9295684 p9295686 p9295687 p9295689 p9295691 p9305681 p9305684 p9305686 p9305692 pa065729 pa095749 pa125761 pa125763

tablica

Komentowanie jest wyłączone